האזינו: מצוקת הקברים • חוזרים לכוכים?

דוד לזר No Comments on האזינו: מצוקת הקברים • חוזרים לכוכים?
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מצוקת מקומות הקבורה בישראל הולכת ומתעצמת. בשנים האחרונות יושמו פתרונות חדשים בשל מצוקת עתודות הקרקע לקבורה במדינת ישראל. מדיניות הממשלה כבר למעלה מ -20 שנה היא לא לתכנן קרקעות חדשות עבור קבורה, ובשל כך בשנים האחרונות נדרשים  למציאת פתרונות חלופיים בבתי הקברות הקיימים והחדשים.

אחד הפתרונות הנפוצים בשנים האחרונות היא הקבורה הרוויה וקבורה בקומות, שהותרה על ידי מועצת הרבנות הראשית, אולם רבים אחרים מגדולי ישראל התנגדו לה התנגדות נחרצת.

בפסק שהתפרסם בעבר על ידי בית הדין של 'העדה החרדית' נאמר כי  הקבורה בקומות אסורה על פי ההלכה: "אודות קבורה בקומות שנתפשט השנים האחרונות בארה"ק, כבר נתבאר בשו"ת מנחת יצחק שאסור על פי ההלכה לקבור בצורה כזאת, וכל זה מלבד מה שזכות הוא לנפטרים להיקבר בקרקע משלו עד לרקיע".

"ומה שמונעים היום ממשפחות הנפטרים לזכות לקבורה כמסורה בקרקע, אלא במחיר מופרז, הוא נגד ההלכה ומסורת ישראל מדור דור".

היום, בתוכנית 'הבוקר' ב'קול חי' בהגשתו של אריאל ברמן, הטיל הרב אברהם מנלה יו"ר פורום חברות הקדישא בישראל – פצצה לאוויר: פתרון מהפכני חדש – ישן, שעשוי לתת מענה למצוקת הקברים בישראל.

"כפי הידוע, לפני כ2000 שנה צורת הקבורה הייתה בכוכים במנהרות קבורה, וכפי שהסנהדרין נקברו", אומר הרב מנלה, "כבר היום בבית הקברות הר המנוחות בירושלים התחילו ביישום וחידוש הקבורה בכוכים ובמנהרות קבורה כפי שהיה נהוג לפני אלפי שנה".

הוא ציין את בעיית העלויות ואומר כי "אמנם העלויות בזה הם גדולות מאוד, אבל במידה והדבר יצליח לקבל תמיכה, הוא ייתן מענה רחב מאוד לבעיית הקבורה בארץ. ומירושלים, נעתיק את הרעיון לכל בתי הקברות בארץ".

"אמנם לא לכל מקום בארץ זה מתאים, למשל באזור גוש דן והשפלה – יש מקומות שהקרקע בהם חלשה ולא מתאימה וגם בעיית מי התהום – היא בעיה. אבל באופן כללי הפתרון יכול לתת מענה רחב לכל חלקי הארץ", אומר הרב מנלה.

האזינו לראיון המלא:



0 תגובות